Idioma:

Duración: 4:15 h.
Distancia: 11 Km.
Desnivel: +740 mts.

Origen: Ulldemolins - Tarragona (ES)

Lat: 41.322768, Lon: 0.865141

Sant Bartomeu de Fraguerau i Punta dels Pins Carressers des de Sant Antoni

Ermita de Sant Baartomeu
Itinerari circular número 2 (Ulldemolins) dels editats pel Parc Natural de la Serra del Montsant, que transcorre pel seu nord est. Parteix de l’ermita de Sant Antoni, prop d’Ulldemolins, seguint l’antic camí a Margalef pel congost que forma el Riu Montsant, conegut com de Fraguerau, on podem visitar l’ermita de Sant Bartomeu. El nom prové de l’eremita fra Guerau Miquel a qui se’n atribueix la construcció, a les darreries del segle XII. Desprès la ruta abandona el camí de Margalef per enfilar-se pels Ventadors fins a la Punta dels Pins Carrassers i davallar, pel Grau del Llop, de nou cap a Sant Antoni.

Recorregut de contrastos: El congost és una zona de densa vegetació de ribera que el deu fer especialment vistós a la tardor i primavera. L’erosió del conglomerat ha donat formes capricioses al rocam que reben noms tant curiosos com La Roca Balladora, els Tres Juradets, els Tres Jurats, el Cap del Mort, la Sella, la Cadireta, el Bisbe, el Formatge, etc. malgrat que la vegetació i el camí quan transcorre per la part més pregona, no ens les deixaran contemplar totes.

Després, a l’enfilar-nos pels inclinats estrats de conglomerat dels Ventadors, al cantó de solell, el paisatge canvia radicalment i podem gaudir d’una bona perspectiva del nord de la serralada. La davallada per l’obac Grau del Llop, es fa altre cop entre densa vegetació, amb fort desnivell. Fou aquí on a les darreries del segle XIX s’hi van veure els darrers llops del Montsant.

La senyalització horitzontal, tot i coincidir parcialment amb una variant del GR 65, és precària. Però els corriols son nets de brancatge i ben fressats i allà on no, hi ha fites. Trobarem rètols indicadors a totes les cruïlles. No és un recorregut difícil per a l’excursionista habitual malgrat el que s’adverteix al tríptic del Parc Natural (probablement perquè està destinat al públic en general i als excursionistes ocasionals) però el pas pels Ventadors no és apte per a persones amb vertigen o fòbia a l’alçada. En aquest recorregut podeu fer-vos acompanyar tranquil·lament pel vostre gos, no així en altres del Montsant on cal superar graus amb barrots o escales.

Aproximación

Per accedir a l’Ermita de Sant Antoni podem fer-ho per una pista enquitranada des d’Ulldemolins. Just a l’entrada del poble, venint per carretera des de Cornudella, cal prendre un carrer a l’esquerra amb rètols indicadors de turisme de Catalunya i altres de fusta en direcció a “Ermites”. Desprès d’uns dos quilòmetres i escaig en direcció al sud-oest, rebutgem a l’esquerra el trencall a Santa Magdalena i ben aviat podem deixar el vehicle a l’ampli aparcament de sobre l’ermita, adossada a un gran edifici destinat actualment a refugi.

Itinerario

#Min./KmDescripción
0:00 0

Ermita de Sant Antoni Localiza el punto en el mapa

Comencem a caminar per una pista de terra en direcció a ponent, seguint l’antic camí a Margalef. Ben aviat trobem a l’esquerra de la marxa, al costat d’un viver, rètols de ruta i un corriol que s’enfila en aquella direcció. És el camí del Grau del Llop per on retornarem. En suau baixada, estalviem les llaçades de la pista fent algunes dreceres evidents. La pista acaba a la Font de la Gleva (instal·lacions d’aprofitament d’aigua) i seguim breument per l’evident corriol que la continua fins a les Cadolles Fondes.

0:25

Cadolles fondes Localiza el punto en el mapa

A partir d’aquí ens endinsem al congost que, tot i algunes colzades, marxa vers ponent, en direcció a Margalef. El camí és planer en conjunt amb tendència a la baixada i algun punt on cal remuntar lleugerament. Deixem un trencall a l’esquerra cap als Pins Carrassers (rètol). En trobarem l’altre cap més endavant. Prenent-lo escurçaríem l’excursió a costa de perdre’ns els millors trams. Desprès en deixem un altre a la dreta (rètol). Observem les curioses formacions que l’erosió ha produït al conglomerat i que s’alcen sobre els nostres caps, així com les balmes o “coves” (alguna amb construccions) que es formen sota els estrats del rocam.

Pont Localiza el punto en el mapa

Foto de PontNou rètol indicador i corriol que surt a mà dreta per travessar per un pont penjant el riu, cap a Sant Bartomeu (1h 00’ 477 m). En suau pujada i entremig de densa vegetació, seguim el torrent de Sant Bartomeu vers el nord-oest i, en un quart d’hora, abastem l’ermita encimellada dalt d’un relleix entremig del barranc. (1h 15’; 551 m). Sota una gran balma encara es conserven en força bon estat les parets de la morada dels eremites.

1:15

Ermita de Sant Bartomeu Localiza el punto en el mapa

Foto de Ermita de Sant BartomeuMiranda sobre les estretes gorges que el Riu Montsant ha obert al conglomerat. Rètols indicadors i explicatius.

Retornem al pont i seguim pel camí de Margalef que en suau pujada va allunyant-se de la llera i girant vers migjorn. Prenem un corriol a l’esquerra senyalat per una estaca (Itinerari nº 2) i deixem el camí a Margalef que davalla de nou seguint el congost altre cop a ponent. Nosaltres guanyem alçada ràpidament fent llaçades en forta pujada, vers migjorn entremig de densa vegetació. Abastem una mena de collet on ja son visibles els estrats inclinats de la cresta dels Ventadors. Fem un gir de 90º vers sol ixent. El camí s’enfila, per una cresta rocallosa sobre una gran cinglera, separat del llom i per l’esquerra d’aquest (en el sentit de la marxa). La vegetació és ara esclarissada per efectes del gran incendi del 1994.

Localiza el punto en el mapa

Abastem un collet: el Portell dels Ventadors (2h 25’ 760 m). Poc més amunt, desprès d’enfilar-nos per un curt llom rocallós, la soca d’un roure cremat, encara dret, ens assenyala el relleix entre els estrats superiors pel que seguirem guanyant alçària. Bons estimballs a la nostra dreta. Passem per la Cova de l’Àliga (balma).

Prop de la carena el camí modera el pendent i ben aviat trobem una cruïlla (rètol) a l’esquerra. És l’altre cap del corriol que hem deixat passades les Cadolles Fondes. Seguim en direcció a sol ixent i en poca estona abastem la Punta dels Pins Carrassers (3h 15’ 1.055 m). Bona vista sobre la part nord de la Serralada. Ulldemolins ens queda al fons de la vall.

Localiza el punto en el mapa

Poc més enllà l’evident grau del Llop pel que haurem de davallar ens sembla impracticable. A deu minuts del cim, un rètol indica el punt per on cal baixar-hi. Ens caldrà ajudar-nos de les mans en algun punt. La baixada és forta entremig d’una densa vegetació i curtes llaçades. Passada la font del Rabassa el pendent és suavitza. Albirem la pista per la que hem marxar a l’anada i ben aviat el viver al costat. En poca estona som a l’aparcament sobre Sant Antoni a les 4h i 15’ de marxa efectiva, havent-hi esmerçat un total de 5h 20’.

Recomendaciones

Rètols a cruïlles i corriols nets i fressats.