Idioma:

Duración:
Distancia: Km.
Desnivel: mts.

Origen: Sant Llorenç de Morunys - Lleida (ES)

Lat: 42, Lon: 1.5

Camins de bast de la Vall de Lord

El camí serveix per endinsar-se en una zona molt inhòspita de la Vall del Lord, al nord del Solsonès. És un camí de llenyataires i carboners, que moltes vegades va penjat per sobre de les cingleres, un dels pocs accessos a les fondalades conegudes com els "Clots de Vilamala". L'itinerari comença i acaba al túnel de la carretera que va al Santuari de la Mare de Déu de Lord. El sender passa per sota el santuari i a tocar de l'embassament de la Llosa del Cavall. Després voreja els clots i s'enfila fins el Mas de Sòbol.

Aproximación

Des de Solsona hi ha dues carreteres que porten a Sant Llorenç de Morunys: la que passa per coll de Jou i la que voreja l'embassament de la Llosa del Cavall. Les dues són bones. En arribar a Sant Llorenç s'ha de prendre la carretera que va al santuari de Lord. És una pista asfaltada on hi ha senyals indicatives. Just després de travessar un petit i estret túnel, comença l'excursió.

Itinerario

#Min./KmDescripción

Tunel Localiza el punto en el mapa

Aquest itinerari circular comença i acaba a tocar del túnel. El farem seguint la direcció de les agulles del rellotge. Durant uns minuts caminarem per la carretera, en direcció al santuari. Seran uns sis-cents metres, fins que trobem una torre d'electricitat metàl·lica just a la vora de la pista, a la dreta. A tocar d'aquesta torre comença un corriol estret que en uns quaranta minuts ens portarà al mas de Torruella. Atenció, perquè trobarem algunes bifurcacions. Poc després d'un filat de vaques, n'hi ha una i cal prendre el sender de la dreta, el que fa pujada. Aviat en trobarem un altre, i farem el mateix: cap a la dreta. És qüestió de mantenir-se sempre a mitja muntanya (alguns d'aquests senders baixen a la riera). Finalment trobarem una tercera bifurcació: cap a l'esquerra porta a la font de Torruella i després al mas, i cap a la dreta porta directament a la casa. En arribar a Torruella, val la pena anar fins a la punta de l'Era, des d'on hi ha una bona vista sobre l'embassament de la Llosa del Cavall.

Torruella Localiza el punto en el mapa

En arribar a les ruïnes de Torruella, a mà dreta, en direcció oest, comença un nou corriol. Està marcat amb uns senyals vermells. És un camí d'abast que porta fins al "mal pas", on el sender passa ben bé arran del precipici. Poc després comença una pujada una mica més dreta, per un grau, i s'arriba als plans i al mas de Sòbol. Els últims metres de corriol, abans dels plans, estan força desdibuixats, però hi ha fites de pedra que indiquen el camí.

Sòbol Localiza el punto en el mapa

Des de Sòbol es pren un corriol que va en direcció nord, cap a les parets del Port del Comte. Durant una estona va carenant el serrat de Sòbol. Quan veiem els Clots de Vilamala, a una banda, i el poble de Sant Llorenç de Morunys, a l'altra, ens haurem de desviar. Haurem arribat al capdamunt del serrat i haurem fet una petita baixada. A mà dreta hi ha un sender, assenyalat amb marques verdes i grogues. El prendrem i durant una estona caminarem en direcció sud, al contrari que fins ara. Quan el camí comença una baixada més forta i es desvia cap a l'est, passa a prop de la balma del Fornó. Per visitar-la s'ha de prendre un corriol d'anada i tornada que passa per sobre d'una gran roca. No hi ha senyals, però és un corriol força desgastat pel pas del bestiar. La balma queda just sota la banda est del serrat de Sòbol.

Localiza el punto en el mapa

Un cop de nou al camí d'abans, només ens caldrà seguir les marques verdes i grogues, o les fites fetes amb pedres. Creuarem un gran bosc i, després, una riera. A poc a poc anirem tornant a l'inici de la vall on hem començat l'excursió. Finalment coincidirem amb un GR, l'antic camí ral que anava de Sant Llorenç de Morunys a Solsona. Només cal seguir-lo per arribar al túnel.